Móric II. - Útek z Uhorska (L. Dlhý, M. Schwarz, V. Dudlák, M. Drgoňa)

Po dychberúcom antreé s prvým dielom, som sa nevedel dočkať pokračovania Móricových príbehov. Plánovaných je celkom až štrnásť častí mapujúcich životné peripetie nášho (ne)známeho rodáka Mórica Beňovského. Po malých technických problémoch s objednaním z e-shopu Združenia Mórica Beňovského boli príjemným bonusom zošity podpísané Vladom Dudlákom, šéfom združenia. Ďalšia perlička do komiksového archívu :)



Počet strán: 40
Väzba: brožovaná väzba
Rozmer: 255 x 165 mm
Jazyk: slovenský jazyk
ISBN: 978-80-973745-2-5
Rok vydania: 2020
Scenár: Vladimír Dudlák, Mário Drgoňa

Druhý diel naservírovaný čitateľom Združením Mórica Beňovského v roku 2020 (dejovo pokrýva obdobie rokov 1764 až 1767) ma prekvapil na prvý pohľad. Nielen rozšírením rozsahu z 28 na 40 strán, ale najmä vizuálne. Obálku, ako aj časť príbehu má namiesto Matúša Szalontaia na starosti Ladislav Dlhý. Druhá časť ostala pod taktovkou Martina Schwarza.

Po absolvovaní dôstojníckej školy sa mladý Móric vracia do Vrbového. Dozvedá sa, že otec zlomený dožíva u svojej dcéry z prvého manželstva a rodinný majetok rozobrali švagrovia. Móric sa rozhodne vziať spravodlivosť do vlastných rúk aj pod hrozbou súdnych ťahaníc.



Dlhého dejová línia sa utápa v plochých tmavohnedých pozadiach ...


Opäť sa strieda farebné rozprávanie s čiernobielym (sépiovým), no tentokrát už redukovaná farebnosť nie je použitá na časové skoky - flashbacky v príbehu, čo môže pôsobiť trochu mätúco. Dlhého kresba je diametrálne odlišná od Szalontaiovej (z prvého zošitu), to samozrejme nie je na škodu. Čo ale rozhodne na škodu je, sú ploché, jednoliate tmavohnedé pozadia takmer všetkých políčok komiksového rozprávania, vrátane pozadia každej strany. Príbeh sa tak vizuálne zlieva do tmavého (k.o.)mixu, nepomáhajú tomu ani hrubé čierne orámovania jednotlivých obrázkov.

Na preskáčku sa do deja zapája Martin Schwarz, ktorý od prvého dielu svoju kresbu vyšperkoval na nepoznanie. Dospelejšie podanie, dokonalá hra so svetlom a tieňom, striedanie detailov a celkov, komorné i výpravné scény - to všetko ponúka takmer filmový zážitok. Stále v sépii, no už nám podáva časti hlavného príbehu a je ťahúňom druhého pokračovania Mórica. Jeho 'cesta na Spiš' je fantastickým dobrodružstovm, aké by sme od Beňovského očakávali a moje oko komiksáka plesá nad detailami jeho kresby - najmä šrafované drapérie a detaily rúk, ktorých je tu požehnane - sú fantastické a je jasné, prečo Schwarz učí figurálnu kresbu na Škole dizajnu.



Schwarz exceluje v detailnej sépiovej kresbe ...

Druhé pokračovanie komiksu Móric opäť nesklamalo a prinieslo viacero nového. Striedanie autorov v podobných dlhodobých projektoch nieje ničím výnimočným a dáva priestor novým tváram. Zároveň dokáže rôznorodosťou výtvarných štýlov osloviť široké publikum. Je ale dôležité, aby ale bolo rozprávanie naprieč zošitmi konzistentné - ako dejovo, tak vizuálne. 

Farebný úlet s tmavohnedým vizuálom Vrbovsko-Hrušovskej epizódy, či sépiový štýl flashbacku neskôr použitý na hlavné rozprávanie sú asi jedinými slabinami druhého dielu a snáď aj celej série. Celkovo je však Móricov 'Útek z Uhorska' veľmi podarený komiks, ktorý okrem samotného príbehu prezentuje ďalších talentovaných slovenských komiksákov, ktorých poznáme aj zo zborníka POMIMO, ktorý vznikol z iniciatívy absolventov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. 

Som rád, že nám začína vznikať nová pôvodná slovenská komiksová legenda...

VIVAT BEŇOVSKÝ!


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990