Procitnutí a Druhé procitnutí: Kronika vzkříšence - Petr KOPL

Keď som pred nejakým časom prepadol kúzlu komiksov Petra KOPLa (som si toho úplne vedomý a vôbec sa za to nehanbím, aj keď podľa niektorých by som sa asi mal), skúpil som asi všetko, čo sa v danej chvíli od neho kúpiť dalo. Produktívny český autor bol navyše natoľko prístupný a otvorený, že neváhal a zodpovedal mi niekoľko mojich všetečných otázok v on-line rozhovore pre bublinkový blog. Svojou bezprostrednosťou a prístupom k svojim fanúšikom (zakomponúva ich podobizne do svojich komiksov, vyzýva k spolupráci na scenároch, pravidelne s nimi komunikuje na svojich stránkach) si ma získal. Medzi jeho komiksami som našiel nielen tradičné stripové Štěky Broka Špindíry, netradičnú fantasy Wetemaa, jednoduché až detské adaptácie klasických príbehov Tři mušketýři a Král Artuš, ale aj  ambiciózne veľkoprojekty ako séria Victoria Regina. Dva komiksy ma potom zaujali zvláštnym spôsobom - Návrat do údolí stínů tým, že to bol čiernobiely horror a nepodarilo sa mi ho zohnať a Procitnutí vlastne úplne všetkým.   

PROCITNUTÍ



Počet strán: 128 strán
Väzba: brožovaná väzba
Rozmer: 163×240 mm
Hmotnosť: 270 g
Jazyk: český jazyk (vyšlo aj v slovenskom jazyku pod názvom Volanie mŕtvych)
ISBN: 9788025314470
Rok vydania: 2012
Vydavateľ: Fragment

Chvíľu som netušil, akým smerom sa vlastne Procitnutí bude uberať. Od prvých strán bolo jasné, že sa jedná o príbeh diametrálne odlišný od obľúbenej série Victoria Regina. Množstvo čiernej farby, čierny predhovor knihy, temná nočná atmosféra. Kresba aj štýl boli nezameniteľne KOPLovské, no napriek tomu boli iné. A navyše, doterajší kreslič a rozprávač príbehov iných autorov Petr KOPL sa tu zrazu predstavuje v novej podobe autora predlohy. 

Každý už mal zrejme ten pocit tiesne bez zjavného dôvodu. To jemné mrazenie, zrýchlený dych, zostrenie všetkých zmyslov - a to všetko za jediným účelom - rozoznať nebezpečie. Nástroje, s ktorými pracovali všetci špičkoví režiséri, aby v divákovi vzbudili pocit stiesnenosti, neskôr neistoty a strachu. Postupne vybudovali atmosféru, ktorá privádzla divákov do šialenstva, ale aj úžasu nad ich schopnosťou manipulovať ľudskými pocitmi.

Toto všetko sa prekvapivo darí aj autorovi Procitnutí. Na prvých stránkach čitateľov zľahka šokuje, keď skočí rovnými nohami do deja, no vzápätí sa vráti v čase späť a začne rozprávať príbeh, pri ktorom behajú zimomriavky po chrbte. Nie preto, že by bol hneď strašidelný. Práve naopak, je tak jednoduchý, teenagerský, obyčajný až sa v ňom môžete spoznať. Detstvo, spomienky na obrazy, vône, na miesta zaliate slnkom, aj tie temnejšie. A pravdepodobne sa mnohí aj spoznajú, dej sa totiž neodohráva vo fiktívnom svete, ani vo svete ďalekom, ale v Jihlave, Prahe, Třebíči, na miestach, ktoré sú mnohým známe a blízke. A na týchto reáliách rozvíja provokatívny príbeh školáka Martina Lafetku o hranici medzi svetom živých a mŕtvych, ktorý je niečím úplne novým v KOPLovej tvorbe (a možno aj v celkovom poňatí českého a slovenského komiksu). Príbeh totiž nevyznieva ako prvoplánová jednohubka, aké sa aj v našich komiksových končinách už objavili, ale má štruktúru, vlastnú mytológiu i pravidlá, ktoré nám autor na stránkach postupne objasňuje.

A znovu musím konštatovať, že ani v takejto temnej téme nie je Petrova cartooningová kresba rušivým elementom a autor úspešne strieda prostredia, atmosféry, i časové úseky a vedie čitateľa príbehom jasne a zrozumiteľne. Farbami a filtrami definuje časopriestorové aj tematické bloky, mohutne si pritom síce vypomáha upravenými digitalizovanými fotografiami skutočných miest, ktoré ma v jeho rannej tvorbe (predsa len, prvý diel Procitnutí vyšiel v roku 2012 a autor už odvtedy ušiel hodný kus cesty) tak iritovali, no v tomto prípade sa mu darí celkom príjemne ich zladiť s rukou kreslenými prvkami.

Zaujímavým prvkom je aj istá forma interakcie medzi knihou a jej čitateľom - hlavný hrdina sa viackrát obracia na čitateľa a vťahuje ho do deja. Bez ohľadu nato, či patríte medzi KOPLových fanúšikov, alebo do opačného tábora, je treba uznať, že sa mu podarilo vytvoriť zaujímavé a originálne dielko, ktoré si zaslúži pozornosť.





Ukážka z komiksu Procitnutí

DRUHÉ PROCITNUTÍ: KRONIKA VZKŘÍŠENCE




Počet strán: 176 strán
Väzba: pevná väzba
Rozmer: 163×230 mm
Hmotnosť: 600 g
Jazyk: český jazyk
ISBN: 9788074133046
Rok vydania: 2014
Vydavateľ: Zoner Press

Trvalo dva roky, kým sa Procitnutí dočkalo pokračovania v podobe Kroniky vzkříšence. Zmizlo označenie (série?) Hororland, zmenil sa formát knihy (prekvapuje to ešte niekoho? :)))) a tiež väzba. Druhé procitnutí dostalo slušivú a elegantnú pevnú väzbu s matným laminom a parciálnym lakom (potiahnutie obálky matnou vrstvou a následné zvýraznenie vybraných plôch vrstvou lesklého laku), čo knihe dodalo luxusnejší vzhľad. Aj ilustrácia na obálke už dýcha iným štýlom, než tá na prvom Procitnutí. Je krásny, štýlový, farebný, mystický, všetko možné, len nie KOPLovský. A tak nejak na mňa pôsobí celá kniha. Akoby ustúpila autorova cartooningová kravosť, hranatosť, zvýraznená silnými čiernymi líniami doplnenými živou kolorizáciou. Kresba je detailnejšia, všetky lokácie poctivo nakreslené, žiadne kolorované, filtrované a fotošopované fotografie (takže by som mal byť vlastne nadšený), ale celé to pôsobí úplne iným dojmom. Prehnane pretieňovaným, vyodleskovaným, vyblurovaným, proste chladne počítačovým. Sú pasáže, ktoré vyzerajú ako ilustrácie do knihy (ale postrádajú komiksový štýl), iné zas majú komiksový cartooningový nádych, ale nehrá mi to s farebným prevedením, prípadne vyzerajú ako od iného autora. Asi najKOPLovskejšou je postavička knihovníka Lukáša. Najviac sa rozdiel v štýle kresby prejaví v opakovaných scénach z prvej knihy (traja Martinovi spolužiaci, Martin sám, či scéna Martinovej prvej smrti). Akoby Petr zanedbal kresbu na úkor vizuálnych efektov.


Porovnanie štýlu oboch kníh je najočividnejšie pri opakovanej scéne Martinovej prvej smrti - vľavo kresba z prvej knihy, vpravo z druhej


Samotný dej po krátkom zhrnutí diania z prvej knihy pokračuje a ešte rozmáchlejšie rozvíja mytológiu vzkriesencov, pridáva ďalšie pravidlá, históriu a prepája ju so známou históriou ľudstva. Striedajú sa scény z minulosti i súčasnosti, vysvetľovacie, duchárske i temné akčné pasáže. Ešte viac sa zintenzívňuje interakcia komiksového hrdinu s čitateľom, ktorý sa sám po výzve na konci prvého dielu stáva vzkriesencom a vďaka svojej 'schopnosti nahliadať na rôzne miesta' pomáha Martinovi v jeho neľahkej situácii. Musí sa vysporiadať nielen s nadobudnutými schopnosťami, konfliktom medzi svojimi povinnosťami k mŕtvym a morálnou zodpovednosťou k živým.

Akoby inšpirovaný 'apendixami' z komiksov zo série Victoria Regina, pridal Petr KOPL aj na koniec Kroniky vzkříšence dodatok v podobe súvisiaceho doplnkového materiálu - zložku ku prípadu Jihlavskej Beštie (únosca a vrah detí, ktorého Martin odhalí s pomocou svojich nových schopností v prvej knihe), kde nás umne navádza k návšteve lokalít súvisiacich s prípadom (malý český komiksový geocaching - ani by som sa nedivil, keby na spomínaných miestach autor niečo ukryl :)))), ďalej výstrižok z Jihlavského expresu so správou o usvedčení Jihlavskej Beštie a rozhovorom so samotným majstrom a tiež Zápisník vzkříšence, kde sú zhrnuté a vysvetlené hlavné termíny a symbolika sveta vzkriesencov. Na poslednej strane sú označené portály - miesta vstupu do Limba (a znova vyzývajú čitateľa na ich návštevu). Ak niekto vyčítal KOPLovi jeho self-promo marketing v jeho komiksoch, tak v prípade Procitnutí mi toto šikovné spájanie fikcie a reality a snahu prepojiť svet komiksového hrdinu so svetom čitateľa príde ako lokal-marketing, za ktorý si zalúži poďakovanie.

Našťastie rozčarovanie z autorovho nového výtvarného štýlu vykompenzoval zaujímavý príbeh, originálna mytológia, intenzívnejšie vťahovanie čitateľa do deja, odkazy na reálne miesta v okolí (a vpodstate tipy na výlety :))) a tak je Druhé procitnutí komiksom, ktorý si stojí za to prečítať a zároveň sa tešiť na ďalšie pokračovanie.





 Ukážka z komiksu Druhé procitnutí: Kronika vzkříšence
 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990