Rozhovor s Tomášom 'ENIACom' Cígerom

Pokiaľ si niekto myslel, že rozhovory s tvorcami pôvodného slovenského komiksu skončili, zrejme ho sklamem :). Podarilo sa mi porozprávať sa s ďalšou výraznou osobnosťou slovenskej komiksovej scény - výtvarníkom ENIACom.


Tomáš 'ENIAC' Cíger


Ahoj, som rád, že si bol ochotný venovať mi trochu svojho času. Časom ako takým aj začnem - ako dlho sa venuješ tvorbe vlastných komiksov a čo si myslíš o tradícii a súčasnosti pôvodného (česko)slovenského komiksu?

Ahoj. Tak riadne - reálne sa mu venujem asi od roku 2015 kedy som začal kresliť do kremnických novín strip ‘Emil z Kremnice’, ktorý fičí doteraz a rozrástol sa o ‘Holuby z Kremnice’ a o turbo mega superhrdinu ‘Kremnický Super Krumpel’ (Kremnica je také malé komiksové mestečko). 

Československý komiks turbo obdivujem a je to taká exotika pre okolitý svet.

Hehe, no to je pravda. Tú Kremnicu si pri najbližšej návšteve všimnem podrobnejšie :)

Tvoj výtvarný prejav je veľmi špecifický. Trochu kubistický, poriadne hravý a farebný. Kto bol tvoja inšpirácia, tvoje výtvarné vzory?

Ďakujem. Od detsva ujo Danglár, hokejové kartičky a Heavy Metal. Potom prišli videohry tak bola dlhá pauza :D a potom Moebius, Jodorowsky, Janjenov, Bisley, Druillet, Bilal ....


Komiks Emil z Kremnice, ENIAC
(zdroj: Facebook ENIACa)


To je celkom solídny mix :) Prednedávnom som písal recenziu na (aj Tvojho) Štefánika. Ako si sa vlastne ku tvorbe tohoto komiksu dostal?

Tomino Kriššák ma odchytil na našej party Nightcall kde sme predávali aj Nightcall komiksy a spýtal sa ma či nejdem s ním niečo takéto zbaštiť a ja po prvých dvoch pivkách, že hej.

Nakresliť len tak nejaký komiks a nakresliť životopisný komiks o generálovi Štefánikovi, určený navyše ako edukatívny nástroj pre mladého čitateľa je dosť veľký rozdiel. V čom bola práca na tomto diele iná, než na ostatných tvojich komiksoch?

Iná asi v ničom, len to trošku bolo orámcované historicky, aby som si neuletel dakde za mliečnu cestu.

Práve ku tej mliečnej ceste mal Štefánik hodne blízko, takže by sa najskôr nič hrozné nestalo :) Štefánik je rozdelený do dvoch častí - tvoja bola Štefánikova životná cesta po prvú svetovú vojnu a druhú časť až po jeho smrť spracoval Frenky. Bol toto od začiatku zámer?

Po pravde nie. Ja mám trošku pomalý workflow a po čase sme zistili, že mi to bude trošku dlhšie trvať ako sme čakali - a tak sa objavil Frenky a zachránil nás.

Pýtam sa najmä preto, že som na internete našiel ďalšie strany od Teba, ktoré neboli súčasťou výsledného komiksu a dej na nich je spracovaný v druhej - Frenkyho časti.

Tie ďalšie strany boli publikované ešte pred tým na stránke sebavedome.sk ako sme sa rozhodli, že sa ideme pustiť do veľkého komiksu. Aspoň myslím, že takto dáko to bolo.


Komiks Dobrodružstvá  Milana Rastislava Štefánika


Mám rád tieto zákulisné historky :)

V študentských rokoch Štefánika si si dovolil zakomponovať viacero vtípkov a narážok (Š-man, Obelix, Yetti, Batman) - bolo to súčasťou scenára kvôli zámeru priblížiť sa mladému čitateľovi, alebo to boli tvoje nápady?

Úplne neskromne sa priznám, že to boli moje nápady :D, aby som ten príbeh trošku okorenil a milujem easter eggy v pop-kultúre!

Nuž jasné, Ready Player One :) Myslíš, že komiks môže byť mostom medzi vážnymi témami a mladým  čitateľom? Alebo má byť len ľahkou zábavou na voľné chvíle?

Myslím, že Štefánik je mostom, ale komiksy, kterým sa teraz venujem smerujem skôr pre zábavu. I keď pozlátená M4 útočná puška v rukách mladého Slovana od Cyrila a Metoda je tiež vážna téma podľa pravdy.


Komiks Slovan, ENIAC


Pozlátená M4 v rukách Slovana? No tuším, že od teba sa ešte dočkáme zaujímavých kúskov :)

Rozumel som, že vážne situácie ako prvá svetová vojna sú spracované čiernobielo (aj keď Tvoja sýta veselá farba mi doslova chýbala), ale zároveň si všímam , že kresba je zrazu hrubšia, menej detailná, akoby bola zväčšovaná z menšieho formátu na väčší. Mal som pocit, akoby boli jednotlivé políčka komiksu skladané inak, než bolo pôvodne nakreslené. Utvrdzuje ma v tom posledná Tvoja strana, so haváriou Štefánikovho lietadla v Albánsku, ktorá už je zase detailnejšia, jemnejšia, ale vo farebnom originále z webu vyzerala trochu inak.

Áno vojna je hrubá a bez farieb.

Ty si stručný ako somálsky nákupný zoznam :) Urobil by si teraz, s odstupom času niečo na Štefánikovi inak?

Donekonečna by som tam niečo pridával a vylepšoval ako pri všetkom.

Takže za rok - dva by sme z neho mali päťkilovú bibliu ako Kolosálny Conan? Ja som za…

Autori Štefánika si dali predsavzatie produkovať viacero komiksov o (ne)známych Slovákoch, budeš pokračovať v spolupráci? Črtá sa niečo v tomto smere?

Jou, jou, už sa to riešilo, len covid nám to trošku - dosť spomalil + aj miminá sa začali rodiť.


Komiks Dobrodružstvá  Milana Rastislava Štefánika
(nevydaná strana)


A čo Zombie Štefánik? Je nejaká šanca, že naozaj vznikne?

Je! Ale musím dokončiť super duper historický fantasy akčný komiks „Slovan“ a hneď po ňom Nightmare Horror Slasher komiks ‘CREEPS of Bratislava’ a idem na to! Dúfam, že ešte tento rok. Uf!

Tak teraz si ma poriadne navnadil, idem si začať písať zoznam pre Deda Mráza! Slovan, Nightmare … A keď sa ešte párkrát vyspím, bude Zombie Štefánik! Juchúúúúú

Môžeš nám poodhaliť tajomstvo svojho pracovného postupu? Predpokladám, že tvoríš digitálne. Aké nástroje používaš?

Ja som easy pizzy: photoshop, najlacnejší tablet od Wacomu, playko a popradská káva.


Easy Pizzy? Tak to budeš mať určite radu pre ľudí, ktorí by chceli začať kresliť komiks, ale nevedia, odkiaľ začať?

Kokos neviem, nech skúšajú a hlavne nech sa neboja ísť s kožou na trh. Ja som napríklad po rokoch zistil, že má viac baví robiť autorské zošitové komiksy pod vlastním vydavateľstvom ‘Nightcall comics’. Skúšal som kresliť napríklad aj pre ‘Heavy Metal‘’’, ale nebavilo ma to a bolo trošku aj stresujúce až vyhorujúce. Každý musí zistiť časom, ktorá cesta je pre neho tiptop. 

A aké sú ďalšie Tvoje plány? Na čo sa môžeme v najbližšom čase od Teba tešiť?

Tak tento rok som rozbehol tvorbu vlastných komiks zošitoviek a prvá vyšla scifi béčková spaceopera ‘Space Tales #1’ a chystám - ako som spomínal - ešte komiksy ‘Slovan’, ‘CREEPS of Bratislava’, Zombie Štefánika, ak budem stíhať, ‘Tales to Enlighten #2’, ktorý chystám s King Megatrip a súbor mini komiksov ‘Mega Liga Vysávačská’ z časopisu Bublina.


Zombie Štefánik, ENIAC
(zdroj: Facebook ENIACa)


Neviem, či budem mať dosť papiera na zoznam pre Deda Mráza, keď sa tak na to dívam. Ďakujem za Tvoj čas a teším sa na viac ‘farebných obrázkov od teba :P

Ja turbolentne ďakujem! 
A pozdravujem bublaninky :)))

PS: Ak by niekto chcel byť v komikse ‘Slovan’ kde mú rozpárajú hlavu-telo, tak utekajte na patreon - https://www.patreon.com/artereniac

A kto chce komiks ‘Space Tales #1’, píšte na mail arteniac@gmail.com, alebo na sockárskych sieťach @artereniac alebo na webe https://eniac.ninja, alebo utekajte do komiks shopov Nekonečeno a Funtastic.

Ešte raz ďakujem!!!!


Tomáš 'ENIAC' Cíger
(zdroj: Facebook ENIACa)


Pre BUBLINKY sa s ENIACom zhováral Dark Tower.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990