Móric VI. - Cez severný Pacifik (Ľ. Mikula, F. Mráz, L. Dlhý, P. Bratský, V. Dudlák)

Projekt MÓRIC patrí bezpochyby medzi najrozsiahlejšie a najodvážnejšie komiksové diela na Slovensku. Keď som ho v roku 2020 objavil, mal som pocit, že slovenský komiks konečne vstáva z popola a prináša epického hrdinu (s reálnymi základmi a obrovským potenciálom), veľkolepý vydavateľský plán a stabilného partnera, ktorý zabezpečí autorskému tímu nielen kvalitné podklady pre tvorbu, ale aj adekvátne ohodnotenie. Tak, ako si to vysnívali slovenskí komiksoví nadšenci v deväťdesiatkach a čakali na to dlhých tridsať rokov. A práve títo ‘bardi’ slovenského komiksu dostali v šiestom dieli priestor aby ukázali, čo v nich je. A že je z toho poriadna pecka, sa ani nemôžeme čudovať.


Počet strán: 40
Väzba: brožovaná väzba
Rozmer: 255 x 165 mm
Jazyk: slovenský jazyk
ISBN: 978-80-973745-8-7
Rok vydania: 2022
Kresba: Ľudo Mikula, Fero Mráz, Laco Dlhý, Pavol Bratský
Námet: Vladimír Dudlák
Scenár a dialógy: Tereza Trusinová, Vladimír Dudlák, Pavol Bratský
Vydavateľ: Združenie Mórica Beňovského
 
Mená ako Ľudo Mikula, Fero Mráz, či Pavol Bratský pozná každý fanúšik pôvodného československého komiksu 90-tych rokov. Všetci traja patrili do autorského tímu komiksového magazínu BUBLINKY a zo skupiny mladej komiksovej krvi im zdatne sekunduje ilustrátor Laco Dlhý. A okrem toho je tu aj ďalší zaujímavý aspekt tohoto pokračovania Beňovského dobrodružstiev - doteraz všetci autori, ktorí sa spoľupodieľali na doposiaľ vydaných dieloch komiksu tvoria digitálne, vrátane Laca Dlhého, no traja staronoví komiksáci Mikula, Mráz a Bratský sú čistokrvní, oldschooloví, nefalšovaní a klasickí analógoví umelci - teda každá strana ich príbehu, každý obrázok, každá bublinka vznikajú na obyčajnom papieri, obyčajnou ceruzkou, tušom, či vodovými farbami. A to je niečo, čo v dnešnej dobe jednoducho chcete ešte zažiť.
 
Hneď úvodnú časť, pracovne nazvanú ‘Na mori’ spracoval Ľudo Mikula, famózny kresliar z Krompách. Možno budem nosiť drevo do lesa, ale neodpustím si krátke entrée. V prvom ročníku komiksovej súťaže O CENU BEMÍKA v Prahe obsadil prvé miesto s comicsom GROVEN - Hviezdny Pútnik, ktorý neskôr zažiaril vo farbe v štvrtom čísle časopisu BUBLINKY z roku 1991 (celý komiks v listovacej on-line podobe nájdete v našom komiksovom archíve BUBLINIEK). Mikulov dokonale vykreslený suverénny štýl, žiariace farby, špičkové akčné scény, zaujímavý a originálny dej doslova strhol čitateľov a fanúšikov. A z týchto benefitov Mikulovi nič neubralo ani tých tridsať rokov. 

Šiesty diel komiksu MÓRIC - CEZ SEVERNÝ PACIFIK sa odohráva v roku 1771. Po vzbure a úteku z kamčatského vyhnanstva sa Móric so svojimi druhmi plaví na lodi Svätý Peter a Pavol málo prebádanými vodami severného Pacifiku, najprv na sever v snahe dosiahnuť brehy Ameriky. Autor nás od prvého obrázka vťahuje do dychberúceho farbami žiariaceho dobrodružstva, plného nadšenia, odhodlania a nádejí, ale aj tažkých chvíľ, strádania a pochybností. Fantastické delenie strán, dynamika kresby, typický kontrast čierneho základu a silnej farebnej hry svetla a tieňa, využitie komiksových výrazových prostriedkov - to všetko je doslova balzam na oči aj dušu komiksového fanúšika. Ľudov part má dokopy deväť strán.


Ľudo Mikula vo svojej najlepšej forme

Po neúspešnej snahe vylodiť sa na amerických brehoch, Móricovi druhovia obrátili loď na juh a postupne dosiahli až súostrovie Japonska. Tu preberá výtvarnú štafetu Fero Mráz. Jedna z najvýraznejších osobností slovenského komiksu, ilustrátor, výtvarník, karikaturista (s veľkou hrdosťou môžem povedať, že môj priateľ), autor legendárneho Storma (pôvodne vychádzal na pokračovanie od prvého čísla BUBLINIEK, v súbornom on-line listovacom vydaní venovanom ku Ferkovým 60. narodeninám ho tiež môžete nájsť v komiksovom archíve BUBLINKY). 

Od roku 1987 prejavil cieľavedomý záujem o komiks a dianie okolo neho. Stal sa zakladateľom a šéfredaktorom unikátneho komiksového časopisu BUBLINKY, kam aj pravidelne prispieval. Po zániku tohoto časopisu spolu s viacerými ďalšími zanietencami tohoto žánru založil Slovenský klub autorov komiksu ZANOTA. 

Jeho kresba, tak charakteristická, má viacero špecifík - najradšej kreslí čiernymi guličkovými perami, ktorými tieňuje svoje prepracované detailné kresby, pričom používa viacero techník - pre Storma dokonca jednu stranu komiksu nakreslil ako olejomaľbu (mimochodom, originál visí v mojej kalncelárii). Jeho japonská anabáza hýri farbami, nechýba ani mrázovský trademark v podobe modrého nasvietenia postáv zo strany. Detailné portréty bavia, veľké celky majú hromadu detailov, pohráva sa s emóciou v tvári, či gestami rúk. Prosto čistokrvná mrázovina so všetkým, čo k tomu patrí. Vybrúsený diamant s jemným odleskom zašlých čias komiksovej archeológie na šiestich plnofarebných stranách.


Legenda slovenského komiksu Fero Mráz a jeho Japonsko
 
Tretiu časť príbehu - objavovanie súostrovia Rjúkjú a návštevu miesta s tajomným názvom Formosa (dnešný Taiwan) - spracoval v tomto čísle jediný digitálny komiksový mládežník, Laco Dlhý. Laco sa objavuje už pravidelne od druhého čísla, pracuje na sebe a aj v spoločnosti starých komiksákov sa svojej úlohy zhostil so cťou a na výbornú. Rozprávnie začína pomerne idylicky až romanticky, no postupne sa mení v dramatické dobrodružstvo - a Laco všetko zvláda s prehľadom. Delí strany na viac obrázkov, než ostatní výtvarníci, vytvára sekvencie obrazov, dobre a prehľadne vykresľuje pokojné i bojové (priam akčné scény) - a to všetko na dvanástich stranách. 

Postrádal som len jeho doposiaľ vždy vydarené celostránkové ilustrácie. Takú vytvoril až pre obálku čísla, kde sa - podľa môjho názoru - opäť prekonal. Veľká epická scéna s množstvom detailov: očakávanie i napätie visiace vo vzduchu, domorodci versus votrelci z mora, taiwanské reálie - to všetko charakterizuje túto časť MÓRICovho životného príbehu a Laco nám opäť dokazuje, že je na palube autorského tímu oprávnene.


Časti Rjúkjú a Formosa v podaní Laca Dlhého

Finále MÓRICovho strastiplného úteku z kamčatského vyhnanstva - vylodenie v exotickom Macau – spracoval košický výtvarník a architekt Pavol Bratský. 

Komiksovo debutoval v roku 1990 v časopise Oko komiksom Mullerdóm. Bol iniciátorom vzniku košického komiksového magazínu Jupííík, kde publikoval autorský príbeh Premožitelia labyrintov. V roku 1993 obsadil s komiksom Barbari a bohovia prvé miesto v súťaži Bemík. Podľa dostupných informácií je Pavol Bratský prvým pôvodným autorom, ktorý na území Východného Slovenska publikoval komiks. 

Jeho špecifický výtvarný štýl - predovšetkým čiernobiela kresba - ktorý sa častokrát pohráva so svetlom a tieňom, perspektívou a architektúrou sadol ako uliaty architektonickej pestrosti Macaa. Veľkolepé exteriéry počas vylodenia a potulkách po Macau, zdobné interiéry pri vyjednávaní MÓRICa a jeho druhov, či snové namodralé spomienky nešťastného moreplavca, završujú túto etapu putovania nášho hrdinu a v náznakoch sa začína MÓRICov osud meniť z vyhnanca a vyvrheľa na moreplavca a obdivovaného dobrodruha. 


Macao plné nádejí a mystiky v podaní Pavla Bratského

Suma - sumárum, komiksové dielo MÓRIC rastie spolu s každým vydaným dielom - nielen obsahovo, ale aj kvalitatívne. Svojím záberom má potenciál zaujať široké spektrum čitateľov a neustále má tendenciu svojich fanúšikov prekvapiť. Ja osobne sa nesmierne teším na najbližšie diely (siedmy a ôsmy by mali vyjsť v roku 2023), v ktorých sa prenesieme do civilizovanej Európy, plnej krásnych dám i galantných pánov, oslnivých rób a účesov, skvostnej architektrúry, zákulisných vyjednávaní a intríg, ale aj odvážnych plánov a snov. 

Ak zároveň hľadáte vhodný vianočný darček pre fanúšika pôvodného slovenského komiksu (ale aj slovenskej histórie) - šesť častí komiksu MÓRIC bude rozhodne výborná voľba! Kúpiť ich môžete priamo v e-shope Združenia Mórica Beňovského.


Sen sa stal skutočnosťou - Mikula, Mráz a Bratský opäť spolu
 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990