Ako sme sa stali súčasťou projektu MÓRIC

Keď som pred vyše rokom objavil komiks MÓRIC a bližšie sa oboznámil s celkovým zámerom a smerovaním projektu, uvedomil som si jeho výnimočnosť.

Od vzniku samostantnej Slovenskej republiky sa radí ku najambicióznejším komiksovým projektom vôbec. A to hneď vo viacerých oblastiach. Predovšetkým nadväzuje na TRADÍCU pôvodného Slovenského komiksu, pri vzniku ktorej stáli v deväťdesiatych rokov autori združení okolo komiksového magazínu BUBLINKY, združenia ZANOTA a neskôr okolo Národnej súťažnej prehliadky komiksov DNI COMICS, ktorá v rokoch 1993 až 1995 dala priestor novým autorom komiksu prezentovať svoje práce, dokonca priniesla na základné školy súťaž pre žiakov, tvorcov komiksu.


Prvý diel komiksu MÓRIC vyšiel už v roku 2019.


Podobne aj komiks MÓRIC po takmer tridsiatich rokoch sporadického objavovania sa lastovičiek v podobe pôvodného slovenského komiksu prichádza so snahou prinavrátiť Slovensku pôvodného slovenského komiksového hrdinu. A nie je to hrdina hocijaký - postava grófa Mórica Beňovského patrí ku zlatému fondu slovenskej KULTÚRY a HISTÓRIE, no napriek tomu upadal za posledné dekády do zabudnutia a dnešná generácia mladých ho takmer nepozná.

Preto by malo byť našou povinnosťou dostať tohoto opomínaného slovenského hrdinu späť do povedomia Slovákov. Z  HISTORICKÉHO hľadiska ide o významnú osobnosť, ktorá vo svojej dobe ovplyvňovala dianie svojimi odvážnymi činmi, pokrokovými myšlienkami a patrila medzi tých málo Slovákov, ktorí boli rešpektovaní a obdivovaní navýznamnejšími osobnosťami svetových dejín. Svojimi činmi nadchol a ohúril panovníkov, ba i celé národy, ktoré mu dodnes prejavujú svoju náklonnosť a rešpekt ďaleko viac, než v jeho vlasti, na Slovensku.

Rovnako tak svojím literárnym počinom - dielom Pamäti a cesty vydaným prvýkrát v angličtine v roku 1790 (a neskôr v ďalších jazykoch po celom svete) - sa zaraďuje medzi popredné KULTÚRNE osobnosti Slovenska, ako autor prvého vydaného slovenského bestselleru. 

No a zrazu mi tento MÓRIC vstúpil do cesty (a do života) - zjavil sa zničoho-nič, ako bájny Fénix povstal z popola pôvodnej slovenskej tvorby. Po rokoch čakania (a nariekania) na znovuoživenie pôvodného slovenského komiksu tu zrazu bol - majestátny, s odvážnym plánom (vydať 14 zošitov), s pravým a  nefalšovaným slovenským hrdinom s veľkým 'H' a mladou tvorivou krvou - novodobými slovenskými komiksákmi. 

Uvidel som v tom symboliku a zároveň sa mi pred očami vynorila ešte jedna súvislosť, ktorá by tento pomyselný kruh uzavrela - a tou je zapojenie starej komiksovej gardy zo slovenského komiksového praveku a jej spojenie s mladou krvou v jednom veľkolepom projekte. 

Podarilo sa mi presvedčiť nestora pôvodného slovenského komiksu, bývalého šéfredaktora komiksového magazínu BUBLINKY (mimochodom, tento rok je to 30 rokov od posledného vydaného čísla) a môjho priateľa Ferka Mráza, aby mi nakreslil jednu demostránku s tematikou MÓRICa. Napísal som mu kratučký technický scenár, naskicoval moju predstavu o rozložení strany, dodal potrebné podklady. Ferkovu čiernobielu stranu som narýchlo skoloroval a poslal šéfovi Združenia Mórica Beňovského a autora celého projektu. A ONO TO FUNGOVALO!


Spolu s Ferkom Mrázom a naším Demo MÓRICOM.


V priebehu niekoľkých dní som oslovil ďalších dvoch komiksákov - Ľuda Mikulu a Paľa Bratského - a obaja nadšene súhlasili so svojou participáciou na projekte. Takže sme mali tím a behom niekoľkých dní aj jasný plán prác. Ferko, Ľudo aj Paľo začnú každý pracovať na svojej časti príbehu. Ja - keďže na rozdiel od spománaných troch komiksových bohov - nič robiť neviem, pripadla mi komunikácia a synchronizácia prác všetkých troch výtvarníkov, digitálna príprava a vo finále aj zalomenie a predtlačová príprava čísla.

Lepšie komiksové časi nadišli ...


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990