Návšteva u majstra MRÁZa

Ako už zrejme všetci fanúšikovia BUBLINIEK, STORMa a nášho komiksového archívu vedia, v decembri vyhlásená súťaž o signované súborné vydanie STORMa má svojho víťaza a tak nadišiel čas spraviť si výlet do Fiľakova, kde žije, pracuje a rozdáva radosť Ferko MRÁZ, jeden z najstabilnejších a naproduktívnejších slovenských komiksákov a výtvarníkov. Ja osobne som sa na stretnutie nevýslovne tešil, nakoľko sú to už roky, odkedy som sa s Ferkom videl naposledy naživo a odvtedy sme komunikovali len prostredníctvom telefónov a e-mailov.  O to pochopiteľnejšie bolo, že skôr než na podpisovanie STORMov sme sa vrhli najprv na spomínanie, na časy, keď vychádzali BUBLINKY, keď Ferko po nociach kreslil a a cez deň žil svoj komiksový sen. Popri rozprávaní prinášal ďalšie a ďalšie fascikle, v ktorých boli originály jeho prác. Páni (aj dámy, samozrejme), môžem Vám zodpovedne povedať, že kto nevidel STORMa v originále naživo, nedokáže si predstaviť tú úžasnú súhru farieb, ostrosť detailov, dynamiku kresby. Proste nádhera! Bublinkové vystrihovačky v pôvodnom rozmere A3, či maľba premenlivého vstávajúceho z Čierneho jazera na plátne - to všetko som mal možnosť pozrieť si zblízka, ohmatať si vlastnými rukami a len ticho nechápať. Až som chvíľu ľutoval, že sme súborného STORMa neurobili z originálov. Bohužiaľ, ako mi Ferko povedal, časť originálov sa postrácala a kompletný zdroj teda nie je kdispozícii.


Fascikle s Ferkovými prácami a veľkoformátové vystrihovačky


Zatiaľčo som sa ja opájal krásou prác majstra Mráza, Ferko si listoval svojím narodeninovo-vianočným darčekom - súborným vydaním STORMa, ktoré - ako sám prezradil - nedúfal, že niekedy uvidí. Bol som skutočne rád, že sa mu výsledok páčil (a jeho manželka si vraj bude môcť STORMa prečítať konečne celého :))) a svoju radosť pretavil aj do venovania na moju kópiu STORMa: '... za komiksový počin, ktorý nemá v súčasnosti na Slovensku obdoby ...'.


Ferko signuje zošit pre víťaza súťaže Mareka BEHUNa.
V pozadí originál komiksu 'V snehu'.


Spoločné foto s Ferkom aj STORMom


Popri komiksoch máme s Ferkom aj ďalšiu spoločnú záľubu - maľovanie modelových figúriek (ktorým sa vo voľnom čase Ferko naplno venuje). Dostal som pozvánku do majstrovho kráľovstva, ktoré je plné diorám - historických i fantasy, prezrel som si rozpracované projekty, i postupy, ktoré Ferko používa. Vzhľadom na to, že je to oblasť v ktorej som doma, zotrvali sme v debate na túto tému hodnú chvíľu a dokonca sme začali spriadať aj spoločné plány. Ale o tom až nabudúce. Prerušila nás až pani Mrázová s pozvánkou k obedu.


Ferko so svojou figurkárskou záľubou.
 

Rozpracovaná dioráma s kozákmi.


Po vynikajúcom obede (s výhľadom na školu, kde učí pani Mrázová) sme sa pomaličky rozlúčili, no pred odchodom som od Ferka dostal darom olejomaľbu STORMa s premenlivým, vystrihovačku Conana a jednu z Ferkových grafík, čo ma doslova dostalo do kolien. Nikdy by som nedúfal, že raz budem vlastniť originál majstrovho diela. Okrem toho sme sa dohodli, že náš komiksový archív obohatíme ďalšími zaujímavými komiksami, preto sledujte náš blog a tešte sa spolu s nami na ďalšie listovanie slovenskými komiksami.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990