Rozhovor s Ladislavom DLHÝM

Druhým spoluautorom životopisného komiksového eposu MÓRIC v poradí, ktorého sme vyspovedali je Laco DLHÝ - tvorca zatiaľ vydaých dielov 2 a 3.




Ladislav DLHÝ

Ladislav DLHÝ sa narodil 11. septembra 1990 v Bojniciach. V roku 2011 ukončil štúdiá na Súkromnej Strednej Umeleckej Škole v Hodruši-Hámroch, obor propagačná grafika. Od vtedy sa začal venovať ilustrovaniu, digitálnej maľbe a nakoniec aj komiksu. Prvé práce Ladislava Dlhého boli uverejňované na internetovom portáli Fandom.sk vrámci súťaží Svet na tvoj obraz. Zúčastnil sa niekoľkých výstav tu na Slovensku, ale i v Čechách.

Ahoj, my sme už trochu spolu pokecali a Ty si do toho MÓRICA celkom solídne zažratý. Okrem dvoch dielov komiksu si nakreslil billboard, plagát akcie na staroľubovnianskom hrade, kde si sa aj osobne zúčastnil na krste tretieho dielu v spoločnosti pani Božidary Turzonovovej. Ako vnímaš osobnosť Mórica Beňovského?

Ahoj a ďakujem za pozvanie. Osobnosť Mórica Beňovského vnímam ako významného aktéra dejín na ktorého sa, prekvapivo, zabúda. V tomto prípade sa naozaj jedná o historickú osobnosť, ktorej činy, skutky a vlastne celý životný príbeh až priveľmi kontrastuje s ľahostajnosťou, s akou sa k nemu staviame ako spoločnosť. 

V tom sa absolútne zhodneme. Aká bola Tvoja príprava na tvorbu takého rozsiahleho dobrodružno-historického eposu? Čítal si Nižnánskeho knihu, alebo si videl televízny seriál s Jozefom Adamovičom, či filmové dokumenty Združenia Mórcia Beňovského? 

Knihy čítam chaoticky – niekoľko naraz a s dlhými odmlkami, a na seriály moc času nemám, takže väčšinu informácií o Beňovskom som získal a naďalej získavam primárne z internetu. Avšak oboje spomenuté mám aspoň načaté. Knihu som začal čítať, no nie od Nižnanského ale od Leva Demina: Vyhnanec a kráľ (románové spracovanie Beňovského príbehu, vyd. Združenie Mórica Beňovského, pozn. red.). Čo sa týka seriálu, tak zatiaľ som asi len v tretine. A nakoniec dokumenty, tie som naozaj videl. Veľmi sa mi páčili. 


Druhý diel MÓRICA v podaní Laca DLHÉHO


A ako si sa vlastne ku komiksovému MÓRICOVI dostal?

Účastnil som sa jednej výtvarnej súťaže, do ktorej som prispel aj kratučkým komiksom. V rámci toho ma kontaktovalo Združenie Mórica Beňovského.

Prezradil si mi, že nie si povolaním výtvarník, ale že je to skôr také tvoje hobby. Aká bola Tvoja cesta ku kresleniu, ilustrovaniu a komiksu? Máš nejaké vzory?

Tak, cesta k ilustrovaniu bola zo začiatku veľmi priama – maturoval som na súkromnej strednej umeleckej škole – len ten následný odklon bol už trocha mimo. Skončil som vo fabrike na kotúčové brzdy, kde makám doteraz. No nesťažujem sa. 

A hobby by som to zrovna nenazýval. Je to skorej môj cieľ, niečo čo by som rád ešte v živote dosiahol, v čom sa chcem a hlavne musím zlepšovať a pracovať na sebe. Je to teda niečo, čo má pre mňa omnoho väčší význam ako len nejaká voľnočasová aktivita.

Medzi moje vzory patrí napr. Jakub Rozalsky, Piotr Jabloński alebo Simon Stalenhag. Všetko sú to skvelí súčasní výtvarníci, z nich posledný menovaný dokonca prišiel z novým žánrom – niečo medzi klasickým románom a komiksom. Medzi čisto komiksovými autormi hľadám inšpiráciu u ilustrátorov ako Ralph Meyer alebo Mike Mignola.

Spomínal som, že si sa podieľal zatiaľ na dvoch dieloch komiksu MÓRIC (2. Útek z Uhorska a 3. Zuzana). Zatiaľ čo kresba v dvojke nebola celkom istá, trochu strnulá, skôr akoby si sa hľadal, v trojke to už bolo úplne iné kafe. Aký je časový rozostup medzi oboma dielmi?

To, že kresba v dvojke nebola celkom istá si povedal - podľa mňa - ešte veľmi mierne. S trojkou som už aj ja viac spokojný (i keď stále je čo zlepšovať). Časový rozostup medzi oboma dielmi nebol moc veľký a nebol to asi ani hlavný dôvod. Áno, určite sa jednalo aj o málo skúseností s komiksom, ktorému som nikdy pred tým nevenoval viac pozornosti a nebol som úplne pripravený na také množstvo ilustrácií za pomerne krátky čas. No podstatnejším dôvodom bol mnou použitý štýl kresby, ktorý mi nesadol.

Pri treťom dieli som štýl trocha pretvoril, prebral som to aj s autormi komiksu, tí súhlasili a naviac sme sa dohodli aj na zmene niektorých ďalších vecí tak, aby sme boli spokojní všetci ako jeden tím. Do tretieho dielu som už teda išiel sebaistejší a vyslovene s radosťou.

V dobe, keď píšem tieto riadky, som už plne ponorený do prác na štvrtom dieli, v ktorom bude znova môj prejav o niečo pozmenený no, dúfam že, opäť o poznanie lepší.


Ukážka z komiksu MÓRIC II. - Útek z Uhorska


Tak to som veľmi rád a som zvedavý, ako bude vyzerať spomínaný ďalší diel. Vedel si, kto pracoval na jednotke, mal si prípadne možnosť vidieť prvý diel komiksu predtým, než si sa pustil do svojej dvojky? Ovplyvnilo Ťa to nejako pri kreslení?

Samozrejme, že mi boli poskytnuté všetky dôležité informácie a materiály takže aj prvý komiks. Matúš Szalontai tam odviedol skvelý kus roboty a mňa to ovplyvnilo hlavne tým, ako vysoko svojou prácou nastavil latku, priznávam bez hanby. Tiež som prvý diel bral ako takú demonštráciu toho, čo sa odo mňa asi bude očakávať.

Viacerí čitatelia v reakciách na Útek z Uhorska kritizovali prílišnú tmavosť Tvojich strán - tmavohnedé bolo dokonca aj pozadie samotných strán. Bol to Tvoj zámer, alebo zámer scenáristov, dramaturgov Drgoňu a Dudláka?

Toto bol vyslovene môj zámer a je to môj rukopis. Väčšinu prác norím do tmavých či temných  odtieňov a rád používam nevýrazné farby.

Ako som už povedal, pri príprave na tretí diel sme sa spoločne bavili o mojej potrebe zmeny štýlu tak, aby mi viac vyhovoval, no toto bola jedna z tých vecí, ktoré pre zmenu chceli zmeniť Drgoňa a Dudlák. A musím povedať, že to bolo správne rozhodnutie, lebo to komiksu len prospelo.

Jednoznačne. Už viackrát som spomenul trojku s podtitulom Zuzana, ktorý je pre Teba doslova míľovým skokom v kvalite. Je tam hromada zlepšení, ako si sám povedal - od práce so svetlom a tieňom, cez hru s farbami kontúr, či oveľa istejšia perspektíva i proporcionalita postáv. Čo človek musí urobiť, aby takto vyšperkoval svoj štýl?

Okrem teda už spomenutých faktorov, ktoré k tomu zlepšeniu prispeli je v tom úplne obyčajná vášeň pre prácu a ochota cvičiť. Ale aby som tu nerapotal len nejaké prázdne motivačné frázy, tak: napodobňujte a kradnite! :D Techniky, štýly či postupy – všetko sa dá odkukať, osvojiť a nakoniec z nich vytvoriť niečo vlastné a nové. V spomenutej farebnosti kontúr som sa napríklad inšpiroval mojím kolegom Martinom Schwarzom.


Ukážka z komiksu MÓRIC III. - Zuzana


Nuž presne toto hovoril Feďo Fiala keď spomínal na začiatky v BUBLINKÁCH - "... nevedeli sme ako kresliť komiks, tak sme odkresľovali a postupne sa učili ..." - takže rada je to rozhodne výborná. 

Aké nástroje používaš pri svojej tvorbe? Predpokladám, že ideš buď výhradne digitál, prípadne kombinácia klasického skicovania a následne digitál.

Keď som začínal - teda už po škole, tak som si často krát skicoval popri robote pekne po starom a doma som to hodil do PC. Dnes mi už nákres zaberie menej času takže to robím rovno do Photoshopu. Okrem toho mám nainštalovaných ešte pár grafických podporných programov, no moc ich nevyužívam. Hlavne ten Photoshop. Dosť využívam internet na hľadanie rôznych reálií. To vieš, keď ideš kresliť napr. Ruského kavaleristu, tak chceš vedieť, ako vyzerala jeho uniforma, účes, príslušenstvo… štruktúra bavlny, z ktorej je vyrobená jeho čiapka… no dobre, to posledné už preháňam :) ale rozumieme sa.

Rozumieme... Zrovna ruskí (ale nielen ruskí) kavaleristi a uniformy sú niečo, čím v posledných mesiacoch ja osobne hodne žijem, ale to je trochu iný príbeh. Ty žiješ a pracuješ v Prievidzi, ostatní autori MÓRICA sú roztrúsení po celom Slovensku. Nie je to pri takom rozsiahlom projekte problém?

Čo sa týka nás ilustrátorov, je mnohokrát potrebné si niektoré veci v komikse medzi sebou zosynchronizovať. No už som pracoval aj s ľuďmi z opačnej strany zemegule, a vďaka internetu ani to nebol problém, takže pokiaľ všetci žijeme a pracujeme ešte aj v rovnakom časovom pásme, tak o probléme nemôže byť reč.

Ako prebieha samotný proces tvorby jedného dielu MÓRICA? Čo všetko Ti dodávajú scenáristi, čo je Tvoja práca, ako prebieha schvaľovanie? Sú veľmi nároční a kritickí? 

Dostávame scenár na ktorom sa spoločne dohodneme, na akých častiach kto bude robiť. V skutočnosti je to veľmi uvoľnená práca, pri ktorej máme väčšinou úplne voľné ruky. 

Kritika a nejaké tie požiadavky proste patria k procesu tvorby, no najčastejšie sa stretávam len s pripomienkami na historickú presnosť alebo chybné ročné obdobie, či výzor nejakej historickej postavy. 

Proces tvorby komiksu nie je pre mňa ako ilustrátora až tak zložitý. Musím dodržať vlastne len rozmery strán, plus pár milimetrov naviac kvôli ich rezaniu a tiež farebný formát pre tlač, aby farby pri tomto procese ostali nezmenené. Pár vecí je treba mať na pamäti aj pri tvorbe obálky, ktorej grafickú časť mám zvyčajne na starosti ja. Na ňu ide obvykle množstvo textu, informácií, poďakovanie a hlavne priradené knižné číslo ISBN a tiež príslušný čiarový kód. Toto sú ale samozrejme veci, ktoré rieši Združenie Mórica Beňovského. Potom ide komiks ešte na korektúru textu a posledné úpravy. No a úplne na koniec už len samotná tlač.


Ukážka z komiksu MÓRIC III. - Zuzana


Tak potom rýpnem, ale tie zmeny typografie na obálke trojky si robiť nemusel :)))

Áno, rýpol si si už v recenzii na tretí diel Mórica, tak konečne vieš, kto za tým stojí, že? :D Ak sa nemýlim, tak sme sa o tom asi už bavili, no poviem to aj takto verejne. Naozaj som mal v úmysle zachovať pôvodný font z predošlej obálky, no úprimne neviem, kde sa to zvrtlo. Hlavne je mi divné, že si to nikto z nás nevšimol. Aj ja som si to uvedomil, až po prečítaní tvojej recenzie. Už sa to nebude opakovať, sľubujem.

Naozaj sľubuješ? Budem Ťa sledovať mojím pozorným grafickým okom až do konca (čím sa samozrejme zaväzujem kupovať a čítať MÓRICA až do posledného dielu)! Ale vážne, bola niekedy situácia, kedy si sa chcel na všetko vykašlať a ísť od toho?

Možno na začiatku som si nebol úplne istý tým, či som si nezobral moc veľké sústo. Predsa len, je to zodpovednosť a ja som naozaj nikdy nemieril na dráhu komiksového ilustrátora. Necítil som sa úplne vo svojej koži, avšak veľkú úlohu vždy zohráva aj kolektív a v tomto ohľade som sa pri práci na Móricovi nikdy necítil nepríjemne či stiesnene. Združenie Mórica Beňovského vedú ľudia, ktorí svoje poslanie milujú a je to aj patrične poznať. Pracovať s takýmito nadšencami je jedna radosť, a po čase zisťujete, že sa ich entuziazmus preniesol aj na vás a ste do práce, ako si sám povedal na začiatku, dosť zažratý. 

Tak o tomto viem tiež svoje - pár týždňov dozadu som ani netušil, že nejaké Združenie Mórica Beňovského a komiks MÓRIC existujú, dnes mám plnú hlavu projektov spojených s Beňovským.

Ty si sa narodil si sa v Bojniciach. Bojnice je miesto plné architektúry, histórie, príbehov. Majú svojich vlastných hrdinov. Neláka Ťa spracovať nejaké kapitoly bojnických dejín? Legendy? Záhady? 

Bojnice sú naozaj krásne a som veľmi rád, že žijem v ich bezprostrednej blízkosti. Ako správny rodák poznám samozrejme aj niektoré príbehy a povery o Bojniciach a hlavne o zámku.

Čo sa týka ich spracovania do komiksu, tak o tom som ešte neuvažoval, i keď hovorí sa, že každý autor by mal písať o tom, k čomu má osobný vzťah, takže to úplne nevylučujem. Istotne by to bolo zábavné.

Mám však ambície aj na nejaký vlastný projekt, takže keby sa niekedy v budúcnosti rozhodujem, do čoho sa ešte pustiť, bolo by to skorej to. 

Tak budeme čakať a dúfať :) Príhody grófa Pálffyho by som v Tvojom prevedení bral všetkými desiatimi. 

Teraz trošku z iného súdka. Tvoje práce mohli komiksoví fanúšikovia vidieť v nezávislom komiksovom zborníku POMIMO. Ako vnímaš túto aktivitu z pohľadu komiksového tvorcu?

Celý ten projekt je skvelý. Človek sa tam môže realizovať nie len ako ilustrátor ale aj ako scenárista. To baví asi väčšinu ilustrátorov najviac – tvoriť niečo vlastné. Vymýšľať vlastné príbehy a mať úplnú kontrolu nad dynamikou a  tempom rozprávania.

Za celým týmto projektom stojí skupina absolventov VŠVU, ktorí tomu dávajú punc umeleckosti, takže je to aj skvelý spôsob ako slovenský komiks objaviť a preskúmať. 

No a napokon či už ako autor alebo ako čitateľ, sa zoznámite aj s množstvom talentovaných začínajúcich ilustrátorov, ale aj s ostrieľanými a úspešnými veteránmi tohto remesla. Ja osobne som si vždy užíval každý aspekt, ktorý pramení zo spolupráce na POMIMO a vrelo to odporúčam každému, koho komiks baví. 


Plagát ku akcii na hrade Ľubovňa


V súvislosti so vznikom projektu POMIMO sa natíska aj otázka čo si myslíš o histórii a súčasnosti pôvodného (česko)slovenského komiksu?

Prekvapivo, to nie je s nami až také hrozné. Máme tu mnoho zvučných mien z minulých generácií, tiež mnoho nových autorov, ktorí sa komiksu venujú, rôzne projekty ako Móric alebo už spomínané Pomimo, rôzne portály, súťaže a výstavy, ktoré združujú autorov. 

No i tak to nie je akosi ono a predsa len musím byť aj kritický.

Stále sa komiksu na Slovensku nedostáva toľko pozornosti, koľko by si možno zaslúžil. Keď sa pozrieme za hranice, tak môžeme vidieť naozaj veľkolepé diela od autorov, ktorí sa tešia nemalej sláve, podobnej plnohodnotným spisovateľom. Niektoré vydavateľstvá sa špecializujú primárne na komiksy, a to teraz nehovorím o pár stránkových zošitoch pre najmenších, ale o dramatických dielach svetovej literatúry prevedených do komiksovej podoby, o grafických autobiografiách a tak podobne.

Je mi jasné, že komiks nikdy nebude súčasťou hlavného prúdu a zrejme je to aj dobré, lebo v reflektoroch pop kultúry by sa stratilo jeho umelecké čaro, (čo sa konieckoncov už aj mnohým komiksom prihodilo), avšak o niečo viac pozornosti by tejto tvorbe na Slovensku prospelo a zároveň neublížilo.

Súhlasím - máme mená, históriu, aj súčasnosť, no všetko to ide akosi pomimo (doslova aj do písmena), častokrát partizánskym spôsobom, bez výraznejšej stopy v povedomí ľudí. 

Aké sú Tvoje ďalšie komiksové plány? Budeš pokračovať v práci na MÓRICOVI?

Určite by som chcel raz vydať nejaký vlastný komiksový zväzok, i keď to je zatiaľ hudba budúcnosti. Nebránim sa ani nejakej ďalšej spolupráci s inými šikovnými scenáristami.

No a v Móricovi nechcem len pokračovať, Mórica chcem dokončiť. Je pred nami ešte kus cesty, tak dúfam, že sa spoločne dopracujeme až na ten Madagaskar a Mórica osobne korunujem za kráľa – i keď len na papieri :)

Tak to som nesmierne rád, že berieš MÓRICA takto zodpovedne a zrejme už aj svojím spôsobom osobne. Teším sa, že budeme všetci spolu svedkami Móricovho triumfu na Madagaskare (aj keď - ako vravíš - len na papieri) a že uvidíme ešte viac Tvojich prác. Želám Ti všetko dobré, pevnú ruku (i nervy), veľa hotových projektov a spokojných fanúšikov.

Ďakujem veľmi pekne. Bolo mi potešením.


Ladislav DLHÝ na krste tretieho pokračovania komiksu 
MÓRIC na hrade Stará Ľubovňa


Pre BUBLINKY sa s Ladislavom DLHÝM zhováral Dark Tower.


Chceli by ste mať istotu, že štvrtý diel komiksu MÓRIC vyjde ešte v roku 2021? Chceli by ste podporiť tvorbu týchto úžasných bláznov, aby mohli v diele pokračovať? Chceli by ste sa VY SAMI stať SÚČASŤOU Móricovho príbehu? Teraz máte možnosť! 

Združenie Mórica Beňovského spustilo crowdfundingovú kampaň na podporu vydania ďalších dielov MÓRICA, prostredníctvom servera StartLab. Vďaka výťažku z kampane bude možné vydať ďalšie dva diely komiksu (stvorku do Vianoc 2021 a päťku do júna 2022) - a možno ešte viac.

BUBLINKY podporujú slovenskú komiksovú tvorbu a propagáciu skutočných slovenských hrdinov. Preto neváhajte a využite príležitosť! Staňte sa aj VY súčasťou legendy!


https://www.startlab.sk/projekty/2274-zivotopisny-komiks-moric-benovsky/



Komentáre

  1. Slots Casino - JeTHub
    Experience 안산 출장샵 the thrill of spinning at 안산 출장안마 our world-class gaming. Explore the excitement of spinning a 창원 출장샵 spinning 속초 출장마사지 slot machine for your convenience. Start spinning today! Rating: 4.1 · ‎3,569 오산 출장샵 reviews

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990