Rozhovor s Martinom SCHWARZOM

Životopisný komiksový epos MÓRIC dal priestor viacerým výtvarníkom, jedným z nich je aj Martin SCHWARZ -  v poradí štvrtý 'pán na holenie' v našej sérii rozhovorov.


Martin SCHWARZ


Martin SCHWARZ sa narodil 30.12. 1992 v Podkriváni. V roku 2012 ukončil štúdium na Súkromnej strednej umeleckej škole vo Zvolene. Následne absolvoval Vysoku školu výtvarných umení v Bratislave v ateliéri ilustrácie u prof. Dušana Kállaya a doc. Ľuboslava Paľa. Na VŠVU pôsobí ako externý pedagóg. 

Ahoj, ďakujem Ti za Tvoj čas, ktorý si sa rozhodol namiesto kreslenia venovať mne a mojím otázkam. 

Hneď prvú otázku som mal na jazyku dávno predtým, než sa čo i len začala črtať možnosť tohoto rozhovoru. Keď som videl, že jedným zo spoluautorov komiksu MÓRIC je M. Schwarz, hrklo to vo mne. V magazíne BUBLINKY publikoval autor M. Schwarz fantastické komiksy s tematikou bojových umení (napr. Tajomný ninja a Nikko). Potom vysvitlo, že on bol Milan Schwarz a Ty Martin. Ale aj tak - nie ste nejakým spôsobom spriaznení? :)

Nie, Milana Schwarza osobne nepoznám.  Popravde ma ani neprekvapuje, a nestretávam sa prvý krát s tým, že si moje meno ľudia s niekým pletú. :D Nieje to tak nevšedné priezvisko, ako som si niekedy myslel.


Ukážka z komiksu MÓRIC I. - In Adversis Et Prosperis


Tak tušil som, že to bude len zhoda náhod, ale spýtať som sa musel. 

S Tvojím dovolením ešte trochu odbočím od MÓRICA (ale nie nadlho, tým som si istý). Si jedným z členov združenia POMIMO, ktoré pod svojimi krídlami zoskupuje autorov komiksu a vydáva tematické komiksové zborníky rovnakého mena. Nie je to divné, že komiks na Slovensku vychádza takmer formou samizdatov, že nebyť združení ako POMIMO, či Vladimíra Dudláka zo Združenia Mórica Beňovského, tak pomaly nieje čo čítať? Prečo sa stále komiks nevyučuje na školách?

Slovensko je malý trh a mám pocit, že sme ešte aj trochu kultúrne “nedospelí”, že sa jednoducho bojíme nových vecí. Ale nechcem byť negatívny. Ja som rád, že sa nám Pomimo darí vydávať už 7 rokov, tohoročné číslo bude ôsme. Zároveň komunita okolo našej pôvodne mimoškolskej aktivity stále rastie a začína byť všeobecne vnímaná.

Na druhej strane, keď teda spomeniem Mórica a Vlada Dudláka, neviem si predstaviť lepšiu spoluprácu. Aj keď je to niekedy ťažké myslím, že o to viac to robíme úprimne a snažíme sa tomu dať nejakú pridanú hodnotu. Ako si spomenul Vlado a Dominik Šuplata sú veľmi vynaliezaví a tieto dni už je crowdfundingová kampaň viac než úspešná.

K téme výuky komiksu na Slovensku sa snažíme s Pomimo tímom našou troškou tento fenomén meniť. Zároveň od septembra som sa stal doktorandom na UCM v Trnave, kde sa venujem vizuálnemu storytellingu. Verím, že sa nám spoločne vzdelávanie na tomto poli pomaly podarí posúvať. 

Ja osobne som skôr zástanca evolúcie než revolúcie. Ľudí ku komiksu treba pomaly privádzať a ukazovať im, prečo nás toto médium tak baví. Aby sa veci menili k lepšiemu, potrebujeme viac pracovať, menej sa sťažovať. Sám mám pred sebou ako komiksový tvorca ešte dlhočiznú cestu a ak sa mi podarí zaujať aspoň zopár ludí a priviesť ich ku komiksu budem šťastný, za každého jedného.

Tak podľa Tvojich slov to vyzerá, že sa na Slovensku začne blýskať na lepšie komiksové časy. Mám z toho naozaj radosť. 

A teraz už poďme ku MÓRICOVI. Momentálne si najstabilnejším členom tímu, keďže si sa spolupodieľal na všetkých troch doposiaľ vydaných častiach komiksu. Bude to tak aj naďalej?

Áno, v súčastnosti už aj pracujem na štvrtom dieli. Verím, že ho úspešne dokončím a budem môcť pokračovať aj na ďalších. Ako som už spomínal, prácu s Vladom, Lukášom, Lacom a v prvom dieli s Matúšom si veľmi vážim a cítim, ako sa každým dielom vďaka mojim kolegom posúvam v dopredu. 


Ukážka z komiksu MÓRIC II. - Útek z Uhorska


Crowdfundingová kampaň vyšla, takže by ste veru mali makať, aby sme my fanúšikovia mali pod vianočným stromčekom čo čítať :)))

Ako sa Ti pracuje na takej špecifickej látke, akou je životopisný, dobrodružný, historický komiks?

Je to určitě zajímavá skúsenosť, ktorá človeka v niečom trochu zväzuje a limituje. Ale ja mám limity rád :D do istej miery nám to umožňuje sa sústrediť na iné, podstatnejšie veci. Moju prácu na Móricovi by som popísal ako snahu o zlepšenie sa v rozprávaní vizuálneho príbehu, vo figurálnej kresbe v rôznych perspektívach a snahu zachytiť atmosféru. Verím, že časom pribudne aj farba. Jednoducho to, že robím historický komiks je fakt a všetky ostné výtvarné rozhodnutia sú slobodné. Pri tvorbe komiksu ich teda nieje málo. :D

Veríš, že časom pribudne aj farba... Aby som to vysvetlil - v prvej časti si spracoval čiernobiely (dooobreeeee, tak sépiový :))) flashback o zoznámení Móricových rodičov. V ďalších častiach komiksu si už spracovával hlavné dejové línie, no ten monochróm Ti zostal. Prečo? Bol to zámer oddeliť vizuálne jednotlivé party? Alebo Tvoja voľba nechať vyniknúť kresbu a hru svetla a tieňa? Vo svojich iných dielch krásne pracuješ s farbou, je pre teba prirodzená...

Farba je podľa mňa super výtvarný nástroj, s ktorým som na moje pomery v poslednej dobre pracoval dosť veľa. Asi práve z toho dôvodu, som si pri Móricovi chcel dať od farieb trochu oddych a vrátiť sa o krok “dozadu” (nemyslím si, že späť). Práve ako si spomínal sústrediť sa na hru svetla, tieňa a atmosféru, ktoré sú menej komplikované práve pri monochromatickom zobrazení. Verím, že farba do Mórica príde neskôr. Nateraz som sa ale chcel sústrediť na trochu iné veci a som rád, že ľudia ako ty to na ilustráciách aj vidia. 

Veď to sa nedá nevidieť! Je tam evidentný vývoj samotnej kresby naprieč jednotlivými dielmi komiksu. Jednotka je jednoduchšia, viac čiarová. Dvojka je akoby dospelejšia, hrúbka čiary už definuje tiene, pribúda komiksové šrafovanie a kontrastné biele svetlá. Jednodznačne ťahá druhý diel komiksu, kde sa Laco Dlhý ešte akoby hľadal. Famózne sú drapérie a tiež rôzne skice rúk, ktorých je tu neúrekom a sú ako z učebnice figurálnej kresby. V trojke nastala zas zmena, ustúpilo šrafovanie, kresba sa zjednodušila. Čo je za týmito zmenami?

Sám sa neustále hľadám a experimentujem. Tiež som cítil, že v dvojke bol ten posun markantný. Ale napríklad tie drapérie mi občas prišli prepísknuté, až príliš detailné. Výtvarník by sa podľa môjho názoru nemal stať otrokom kresby a toho či niečo vie a ako to vie nakresliť. Našim “nadriadeným” je príbeh a mali by sme urobiť všetko preto, aby sa divákovi komiks dobre, ľahko a plynulo čítal. Samozrejme tým nechcem povedať, že autorský rukopis je nedôležitý, ale mal by byť asi skôr niečím podvedomím. No a posledný a najdôležitejší faktor je rýchlosť. Rýchlosť nie z finančného / časového hladiska, ale pretože čím viac toho urobíš, tým si v kresbe lepší. Čím menším počtom čiar dokážeš zachytiť podstatu veci, tým lepšie. 

To je za mňa skutočné majstrovstvo. Od tohto mám ešte ďaleko, ale je to pre mňa skôr cesta než cieľ. Cesta, po ktorej som sa rozhodol ísť a snáď nato budem mať celý život. Takže sa snažím si kreslenie užívať a sústrediť sa hlavne na konkrétne zlepšenia a zhoršenia.


Ukážka z komiksu MÓRIC III. - Zuzana


Ja som (okrem iného) vyrastal na čiernobielych šrafovacích orgiách majstra Káju Saudka, takže Tvoj MÓRIC dvojka je pre mňa takmer vizuálnym orgazmom. Skutočná škola komiksovej kresby. Ako vzniká? Vo videu ku StartLabovej kampani som zahliadol iPad a Procreate...

Áno, dvojku aj trojku som už robil na tablete. Som rád, že sa ti dvojka páčila :D a ďakujem za feedback ku trojke. Tvoje rady si pokúsim vziať k srdcu a vynasnažím sa niektoré pripomienky zapracovať. Verím, že práve úprimná konštruktívna kritika nám spoločne pomôže sa zlepšovať a preto ti chem aj poďakovať, že sa venuješ recenziam a dávaš nám tak potrebnú kritiku.

K vzniku neviem čo dodať. Skica, prekresľovanie, ink-ovanie (tušová kresba) a potom šedé tiene prípadne nejaké svetlo. V podstate štandardný postup, ktorý používajú umelci už stovky rokov (nielen tí komiksoví) a vždy je tam toho veľa na objavovanie.

Skromný chlapec :) Koľko Ti trvá nakreslenie jednej časti takéhoto príbehu?

Neviem čo presne myslíš pod pojmom jedna časť, lebo robil som aj 12 aj 3 strany. :D No môžem ti sebakriticky povedať, že jedna strana môže trvať aj 4-5 dní. Žiaľ, nemôžem si na komiksoch dovoliť pracovať 8 hodín, 5 dní v týždni, takže je ťažké to odhadnúť presne. No ako som už spomínal mám ambíciu to zrýchľovať a zefektívňovať svoju prácu. 

No práve tie elektronické pracovné postupy veci dokážu hodne zrýchľovať. A pritom kvalita výstupu neklesne...

Dvaja scenáristi, tím kresliarov roztrúsených po Slovensku. Akým spôsobom prebieha spolupráca v takto rôznorodom tíme? Nepredpokladám, že si raz za týždeň zájdete spolu všetci na kávu, pokeciate o babách a popozeráte kto čo nakreslil (aj keď Vlado Dudlák podľa svojich slov práve tieto kreatívne posedenia obľubuje) ...

Ako si to naznačil, presne toto sa v našom tíme nedeje. Aj keď s Lukášom a Vladom som sa niekoľko krát stretol (OK, s Lukášom sa stretávam často), s Lacom na druhej strane sme sa ešte osobne nevideli. Čo ma popravde aj trochu mrzí a verím, že to v budúcnosti napravíme. Na druhej strane mi to popravde aj trochu vyhovuje, lebo naša mailová komunikácia aj napriek kamarátskym vzťahom je na profesionálej úrovni, veľmi konštruktívna a jednoznačná. Keď si uvedomíme fakt, že je to pre nás práca, aj keď nie na plný úvazok, myslím si, že presne tak by to aj malo byť. Stačí keď si dáme team-building dvakrát za rok, o to viac sa potom na chalanov teším. 


Ukážka z farebného komiksu TCM MEDICA


To musia byť veselé team-buildingy :) 

V komikse vystupuje množstvo postáv - kto určuje, ako budú postavy vyzerať? Štylizuješ ich do podôb konkrétnych osôb? Napríklad hlavný hrdina Móric Beňovský nemá veľa zachovaných historických portrétov. Dostávajú všetci autori inštrukcie v tomto duchu?

Nie je to absolútne no náš charakter Mórica Beňovského do istej miery určil Matúš Szalontai v prvom dieli. Ja som potom na jeho kresby nadviazal. Neskôr zase na moje a Matúšové kresby nadviazal Laco Dlhý a ja som sa zase trochu inšpiroval jeho víziou z Dvojky. Je super, že spolu komunikujeme, vzájomne sa inšpirujeme a samozrejme pomáha nám aj fakt, že Móric počas deja dospieva a prirodzene sa teda mení.

Takže sa navzájom kreatívne ovplyvňujete. To je zaujímavé!

Hlavný hrdina na svojich cestávch navštívi mnoho konkrétnych historických miest, ako vznikajú tieto reálie? Tvoje exteriéry aj interiéry vyzerajú veľmi vierohodne.  

Veľa, veľa hľadania na internete. Snažím sa naozaj nájsť všetky relevantné obrázky a informácie o tom období. Aby som na jednej strane dodal čo najdôveryhodnejší obraz o živote grófa Beňovského a zároveň referencie pomáhajú aj mne dostať sa a hlbšie sa vnoriť do prostredia a doby, v ktorej Móric Beňovský žil. Mimochodom to bol jeden z faktorov, prečo som si zamiloval ilustrovanie kníh a komiksov. Nestačí si príbeh prečítať a nakresliť ho ako si mnohí myslia. Je dôležité vžiť sa a pochopiť prostredie a podmienky, v ktorých sa príbeh odohráva.


Ukážka z farebného komiksu TCM MEDICA


A je to potom vo výsledku vidieť - milujem tie historické vhľady do spoločnosti, doby aj konkrétnych miest.

Ako by si charakterizoval prácu na MÓRICOVI? Prečo si sa do takéhoto projektu pustil? Sú to historické reálie, podklady a príbehy od zanietenca Vladimíra Dudláka, ktorý fyzicky už niekoľko rokov organizuje expedície v snahe nájsť Móricov hrob na Madagaskare, alebo možnosť stať sa súčasťou takéhoto - na slovenské podmienky megalomanského projektu? 

Kombinácia vecí, ktoré si spomenul. Popravde tým, že už nejakú dobu na Slovensku pôsobím ako ilustrátor do žiadneho projektu sa nehrniem zo “šialeným nadšením” a nerozvážnosťou. Život ma už naučil :D. Aj k spolupráci na Beňovskom som si vzťah budoval postupne. Verím, že to je oveľa hlbšia a chápavejšia spolupráca. Rýchle a vrelé nadšenie má často tendenciu vykypieť. Fakt, že to bude takto megalomanský projekt som si mimochodom uvedomil až nedávno. Klamal by som ak by som nepriznal, že ma to potešilo, moja úloha je len urobiť v každom dieli maximum preto, aby bol z mojej strany čo najlepší.

To znie ako človek so zlými skúsenosťami, ale nebudeme sa hrabať v negatívnych emóciách. Skúsme nejaký pohľad do svetlej budúcnosti :) okrem MÓRICA plánuješ nejaké ďalšie komiksové aktivity?

Nejaké spolupráce sú v hre, ale ako som spomínal, kým nie sú rozbehnuté, priam zadané do tlače, nerád by som o nich hovoril. Veci sa ešte môže pomeniť a potom budeme vy aj ja sklamaní. Zároveň poslednú dobu uvažujem, dať si trochu čas aj na vlastné projekty, ktoré už nosím istú dobu v hlave.

No tak to znie zaujímavo. Ďakujem Ti veľmi pekne za rozhovor. Budeme sa všetci tešiť na ďalšie Tvoje počiny.

Aj ja ďakujem za záujem, jednak tvoj a za každého čitateľa, čo sa dostal až k týmto slovám. Verím, že som vás trochu inšpiroval alebo povzbudil. Ak ešte niekto budete chcieť zistiť viac, budem rád ak sa mi ozvete či už na môj mail: martinschwarz22@gmail.com, alebo píšte na instagram: martin_schwarz22. Vidíš, aké si musím vymýšlať prípony a podčiarkovníky k menu aby si ma nemýlili s inými Schwarzami. :D ešte raz ďakujem a všetkým prajem pekné dni. 



Martin SCHWARZ v družnej debate
pri pivku s Lukášom FREYTAGOM


Pre BUBLINKY sa s Martinom SCHWARZOM zhováral Dark Tower.


Dnes už je viac než isté, že štvrtý diel komiksu MÓRIC vyjde ešte v roku 2021. Združenie Mórica Beňovského spustilo crowdfundingovú kampaň na podporu vydania ďalších dielov MÓRICA, prostredníctvom servera StartLab, ktorá bola úspešná a už 15 dní pred ukončením kampane dosiahla stanovenú métu 6.000 € (v čase písania týchto riadkov je aktuálny stav kampane 129%, 7.715 € a do jej ukončenia ostáva 8 dní). 

Pokiaľ ste fanúšikom komiksu, slovenských dejín, či Mórica Beňovského samotného, stále máte možnosť prispieť svojou troškou do mlyna a zvýšiť výslednú sumu, ktorá bude použitá na financovanie vydania ďalších dielov komiksu.

BUBLINKY podporujú slovenskú komiksovú tvorbu a propagáciu skutočných slovenských hrdinov. Preto neváhajte a využite príležitosť! Staňte sa aj VY súčasťou legendy!

https://www.startlab.sk/projekty/2274-zivotopisny-komiks-moric-benovsky/


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990