Rozhovor s Matúšom SZALONTAIOM

V rámci renesancie slovenského komiksu sme Vám predstavili už dva nové projekty - okrem Dobrodružstiev Štefánika je to komiksový epos MÓRIC, ktorého spoluautorom je aj výtvarník Matúš SZALONTAI. Vyspovedali sme ho, aby sme sa o tomto mladom talentovanom umelcovi dozvedeli viac.

 

Matúš SZALONTAI

Matúš SZALONTAI sa narodil v roku 29.12. 1991 v Leviciach, navštevoval strednú odbornú školu v Leviciach (odbor grafický dizajn), neskôr Fakultu výtvarných umení (Akadémia umení) v Banskej Bystrici. Vystavoval na viacerých výstavách v Banskej Bystrici a v Žiline a získal niekoľko ocenení, okrem iných aj 1. miesto v kategórii komiks v súťaži na Fandom.sk. V súčasnosti pracuje ako concept artist a ilustrátor. 

Prajem príjemný deň. Som rád, že ste si aj napriek svojej vyťaženosti našli čas na krátky rozhovor. 

Dobrý deň. Ja ďakujem za pozvanie.

Priznám sa, že som sa pred niekoľkými týždňami úplnou náhodou dostal ku komiksu MÓRIC, ktorého prvej časti ste jedným z autorov. A rovnako sa priznám aj k tomu, že od prvého obrázku som sa stal Vaším obrovským fanúšikom. Okamžite som si preliezol Vašu stránku, ako aj obsiahlu galériu na Facebooku, študoval som si kresby v MÓRICOVI a neviem sa vynadívať. Trochu mi to pripomenulo dávne časy, kedy sa v BUBLINKÁCH prvýkrat zjavil Ľudovít Mikula a jeho Groven - vysoko vyčnieval svojou profesionalitou a suverénnym podaním. Vaša kresba a celkový štýl je vyzretý, dospelý, má dynamiku, nádherne pracujete so svetlom a tieňom, s farbami, nechýba dynamika - absolútna profesionalita… Bez problémov môžete konkurovať ktorémukoľvek západnému kresliarovi (Vaše práce mi pripomenuli kresby Rona Spearsa najmä komiks Gabriel Knight). Kde ste sa tu, preboha (alebo vďakabohu?), na našom malom Slovensku vzali? 

Ďakujem. Som rád, že sa Móric páčil. Ešte zďaleka nie som tam, kde by som chcel byť. Pravda je taká, že si vo svojich prácach nájdem často veľa chýb a najradšej by som to všetko prekresľoval. Na stránkach mám staršie veci. Mal by som ich aktualizovať, ale v tomto som neporiadny :D 

To poznám :) Spomínaný Ľudo Mikula hovoril, že ako dieťa dostával zošity so zahraničnými komiksami a podľa nich veľa kreslil. Čo ovplyvňovalo a viedlo Vás, až ste sa dokázali takto ‘vykresliť’? Máte nejaké vzory? Aj medzi slovenskými autormi? :)

Kreslenie ma bavilo už v mladom veku. Komiks samotný ma oslovil až niekedy na strednej škole, keď môj brat doniesol domov Sin City a Sandmana. Ja som na nich, okrem skvelého príbehu, ocenil kvalitné vizuálne podanie a tak som sa pustil do svojho prvého diela. Keďže som chodil na umeleckú školu zameranú na grafiku, spojil som to a vytvoril prvý ucelený komiks. Mal asi 12 strán a bol hrozný :D To bol začiatok. Ja sa samozrejme nevenujem iba komiksu. Ten beriem ako jeden z mnohých umeleckých štýlov a rád ho využívam, ak sa to v práci hodí. Určite by som spomedzi zahraničných autorov vypichol Mignolu s jeho fantastickým grafickým rukopisom a Kenta Williamsa, ktorý sa venuje skôr maľbe, ale pracoval aj na komiksoch.


Digitálna ilustrácia Mighty One


Tak ten starý 'zlý' komiks by som teda chcel vidieť :) Sledoval som Vaše videá, je vidieť, že tvoríte digitálne - na tabletoch Wacom, či iPade, zároveň na fotkách bolo vidieť, že kreslíte aj klasicky - ceruzkou, tušom, akvarelom, akrylmi. Ako vnímate tieto dva rozdielne svety z pohľadu tvorby? Je niektorý pre Vás ‘lepší’?

Zo začiatku som s tým trošku bojoval. Keď som si kúpil prvý tablet, mal som pocit, že si musím vybrať. Nie je to samozrejme pravda. Ja pracujem väčšinou digitálne z čisto pragmatického hľadiska. Je to rýchlejšie, čo je potrebné v hernom a filmovom priemysle a namaľované veci máte rovno v digitálnej forme, čiže sa vyhnete tomu, že musíte veci skenovať, alebo fotiť. Progres práce tak viete klientovi posielať priebežne a nestojí to takmer žiadny čas. Samozrejme tradičným technikám sa nič nevyrovná. Ten pocit, ktorý zažívate pri kresbe na papier vám žiadny tablet nenahradí. I keď, musím povedať, že ipad má k tomu asi najbližšie. Preto ho rád využívam na skice. Nemyslím si, že sa to dá porovnávať. Každému vyhovuje niečo iné, ale povedal by som, že väčšina digitálnych umelcov si tým tradičným prešla a tiež sa k tomu radi vracajú. Osobne som za to, aby sa prestali robiť rozdiely medzi technikami a médiami. Radi tvoríte? Naučte sa čo najviac vecí, ktoré vás bavia, aj keď s tým nemusia priamo súvisieť.  Nikdy neviete, ktorá sa vám bude v budúcnosti hodiť. Celé je to o tom, aby ste pri danej kresbe, maľbe, či soche dokázali vypnúť, naplno sa do toho ponoriť a hlavne, aby vás to vnútorne napĺňalo.

Myslím, že na Vašich prácach je to vidieť. Poďme trochu na slovenskú komiksovú realitu - ako vnímate minulú a súčasnú pôvodnú komiksovú tvorbu na Slovensku? Prečo ani viac ako tridsať rokov po revolúcii sa komiks nevyučuje na školách, pôvodný komiks musia vydávať zanietenci a dobrodruhovia ako Vlado Dudlák, či autori združení v združení POMIMO? Ešte aj bratia Česi vydávajú keden komiks za druhým, komiksovo si mapujú históriu (Karel IV, legionári, traja králi...), len u nás takto diétne…

Priznám sa, že to vnímam iba okrajovo, pretože komiksu sa venujem čoraz menej. Problém vidím v tom, že kresba komiksu je časovo náročná vec, a preto sa jej venujú skôr “zanietenci”. Je pravda, že na Slovensku je okolo komiksu málo osvety a väčšinou si ľudia pri tomto slove predstavia Káčera Donalda. Keď som učil na strednej škole, všimol som si, že dnešná generácia stredoškolákov má pomerne veľký záujem o súčasné komiksové médium. Dokonca si vytvárali svoje vlastné príbehy, čo je skvelé a práve tam by som začal. U mladých. Myslím si, že Vlado Dudlák s projektom Móric a chalani z POMIMO s ich výbornými komiksami a kurzami kreslenia odvádzajú skvelú prácu a držím im palce.


MÓRIC v podaní Matúša SZALONTAIA

 

To bezpochyby, myslím, že o viacerých týchto mladých autoroch ešte budeme počuť. No ale je tu hlavná téma - komiks MÓRIC. Ako ste sa k tomuto projektu vlastne dostali?

Zapojil som sa do komiksovej súťaže na portáli Fandom a kvôli dobrému umiestneniu ma oslovil Vlado Dudlák zo Združenia Mórica Beňovského. Vymenili sme si zopár mailov a začali sme spolupracovať.

MÓRIC je historický životopisný dobrodružný komiks. Znamenalo to pre Vás a Váš pracovný postup nejakú zmenu? Bolo potrebné študovať historické pramene (najmä kostýmy, rekvizity, historické lokácie…), alebo Vám všetko potrebné dodali scenárista Mário Drgoňa s vedúcim projektu Vladimírom Dudlákom?

Postup sa nijako nezmenil. Museli sme si rozplánovať vizuálnu stránku projektu. Debatujete o tom, či budú strany čiernobiele, farebné, alebo v monochromatických farbách, dohodnete sa na veľkosti strán, prípadne na samotnom komiksovom štýle. Na začiatku sme do projektu prizvali Mária Drgoňu kvôli scenáru. Prvé strany som kreslil sám, ale vyžadovalo to veľa času a tak sme sa rozhodli zapojiť ďalších umelcov. Keďže som mal na starosti vizuálnu časť projektu, v prvé dni som iba študoval, dohľadával dobové oblečenie, fotky konkrétnych miest a tieto veci sme následne konzultovali s historikom.


Ukážka z komiksu MÓRIC


V prvom dieli Vám sekunduje Martin Schwarz v čiernobielom (sépiovom) flashbacku. Pracovali ste simultánne? Vedeli ste navzájom o tom, čo a ako tvorí ten druhý, alebo obe časti diela vznikali nezávisle, v rozdielnom čase? 

Maťa som poznal už predtým, ako som začal pracovať na Móricovi a som veľkým fanúšikom jeho tvorby. Keď sme odsúhlasili zapojenie ďalšieho výtvarníka, oslovil som práve jeho a som rád, že s tým súhlasil. Scenár bol napísaný na celú prvú časť a práve retrospektívna časť nám hrala do karát. Dohodli sme sa, že si ju vezme na starosť a tak sme vedeli pracovať simultánne.

Po Vašom famóznom antreé v prvom dieli prevzali kormidlo v dvojke a trojke ďalší výtvarníci a kresliari - najprv Laco Dlhý, neskôr sa pridal Lukáš Freytag. Bol to od začiatku zámer, alebo to vyplynulo z iných okolností?

Zámer to nebol. V tom čase som mal ale dve ďalšie práce a ukončenie komiksu bolo plánované na konkrétny dátum, takže riešením bolo zapojenie ďalších umelcov. Čo sa ukázalo, ako dobrý ťah. Z môjho pohľadu je to umelecky omnoho pestrejšie a čitateľ si tak môže nájsť toho “svojho” kresliara. 

Ukážka z komiksu MÓRIC


Predpokladám, že autori rozmiestnení po celom Slovensku pracujú predovšetkým cez e-maily a telefóny. Priblížite nám, ako v tomto kontexte prebiehali práce na MÓRICOVI? Ako vznikali prvé strany tohoto bezpochyby epického projektu naplánovaného na niekoľko rokov a štrnásť zošitov? 

Komunikácia prebiehala prevažne e-mailom, poprípade sme si zavolali. Keď som mal odkonzultované rekvizity a rozkreslené prvé náhľady protagonistov, prešli sme si celý scenár a začal som pracovať na konkrétnych stranách v skici. Je to potrebné pre rozmiestnenie časti príbehu do rozmedzia toľkých strán, koľko sme si na začiatok určili. Keďže som už mal prvé strany vytvorené, po zapojení Martina Schwarza som mu poslal nazbierané podklady a rozkreslené charaktery, aby sa mal od čoho odraziť a poslali sme mu jeho časť scenára.


Ukážka z komiksu MÓRIC


Máte nejaký vzťah k Beňovskému samotnému? Videli ste pôvodný komiks Král Madagaskaru Gustava Kruma, či televízny seriál s Jozefom Adamovičom v hlavnej úlohe? Inšpirovali ste sa niečím v týchto dielach?

Beňovského som poznal, ale asi nie dostatočne. Keď som si začal čítať o jeho živote, úplne ma dostalo, čo všetko dokázal. Aj to je dôvod, prečo som sa do toho pustil. Je dobré upozorniť na tak významnú postavu našich dejín práve takouto príjemnou formou. Samozrejme v rámci prieskumu som si prešiel aj komiksom, aj seriálom. Pomohlo mi to vytvoriť si nejaký vizuál danej doby. Taktiež som ale vedel, že je na nás, ako to uchopíme a tak som sa snažil priniesť do projektu niečo súčasné, čo zaujme aj mladšie generácie.

Vrátite sa ešte k MÓRICOVI, alebo jeho prvý diel je zároveň Vaším posledným?

Necháme sa prekvapiť. Pár stránok by som tam rád nakreslil, ale asi až v neskorších dieloch. Momentálne pracujem pre herné štúdio a k tomu sa mi rozrástla rodinka, takže každá chvíľa vyhradená na sebarozvoj je vzácna. Nech žije káva. 

No to gratulujem a želám veľa zdravia! Kreslíte knižné ilustrácie, prebaly kníh, pre hru Vaporum ste vytvorili krátky komiks. Prezradíte nejaké prípadné ďalšie (aj komiksové) plány? Ja osobne by som chcel vidieť vo Vašom podaní klasického Conana, pretože po Carym Nordovi by mi tam Vaša kresba sedela najviac.

Pravda, vytvoril som niekoľko obálok pre vydavateľstvo Argo a ilustroval knihu Prasopolis od Martina Klusoňa, ale v dnešnej dobe sa tomu venujem čoraz menej. Nazrel som do sveta hier a ako concept artista a ilustrátor vo Fatbot Games som objavil množstvo nových vecí, ktoré sa môžem učiť a v ktorých sa môžem zdokonaľovať. Čo sa týka Vapora, upresním. Ja som sa k chalanom z Fatbotu pridal až po vydaní Vapora. Sprievodné komiksové animácie v hre Vaporum a Vaporum: Lockdown Kreslil Daniel Mihálik. Ja som vytvoril trojstranový monochromatický komiks slúžiaci ako propagačný materiál k hre Vaporum: Lockdown. Momentálne pre Fatbot Games pracujem full-time na novom projekte QUEEDO, ktorý čoskoro oznámime. Súčasťou ukážky bude aj krátky animovaný komiks, na ktorom pracujeme. Myslím, že sa máme na čo tešiť. Rád by som sa aj naďalej venoval hernému dizajnu. Momentálne je to vec, ktorá ma skutočne napĺňa. 

Niet nič lepšieho, ako robiť prácu, ktorá človeka napĺňa - tak sa pozná šťastný človek... Ďakujem za Váš čas a prajem veľa dokončených projektov, pevnú ruku a kopec radosti z práce i v súkromnom živote.

Ja ďakujem za rozhovor a prajem všetko dobré. 


Matúš SZALONTAI s Jokerom :)


Pre BUBLINKY sa s Matúšom SZALONTAIOM zhováral Dark Tower.


Chceli by ste mať istotu, že štvrtý diel komiksu MÓRIC vyjde ešte v roku 2021? Chceli by ste podporiť tvorbu týchto úžasných bláznov, aby mohli v diele pokračovať? Chceli by ste sa VY SAMI stať SÚČASŤOU Móricovho príbehu? Teraz máte možnosť! 

Združenie Mórica Beňovského spustilo crowdfundingovú kampaň na podporu vydania ďalších dielov MÓRICA, prostredníctvom servera StartLab. Vďaka výťažku z kampane bude možné vydať ďalšie dva diely komiksu (stvorku do Vianoc 2021 a päťku do júna 2022) - a možno ešte viac.

BUBLINKY podporujú slovenskú komiksovú tvorbu a propagáciu skutočných slovenských hrdinov. Preto neváhajte a využite príležitosť! Staňte sa aj VY súčasťou legendy!

https://www.startlab.sk/projekty/2274-zivotopisny-komiks-moric-benovsky/



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990